مهمترین فاکتورهای سئو از زبان گوگل
این روزها شاید زیاد بشنوید که گوگل 200 فاکتور را برای تعیین جایگاه یک صفحه در نظر میگیرد. ولی همه متخصصان سئو به دنبال این هستند که مهمترین و تاثیرگذارترین معیارها را هدف قرار دهند تا بیشترین سهم را از این 200 فاکتور از آن خود کنند. در این مقاله به آرزوی خود میرسید!
یکی از چالشهای همیشگی متخصصین سئو و مدیران سایت، نبود منبعی مستند برای شناخت مهمترین فاکتورهای سئو است. گوگل قبلا در این مورد کمکی به ما نکرده بود، بهطوری که این غول جستجوی اینترنتی همیشه در مورد سئو محتاط عمل کرده و پیش از این اطلاعات مشخص و دقیقی در مورد نحوه کارکرد موتور جستجوی خود منتشر نکرده بود.
کارمندان و مدیران این شرکت همواره در قالب توییت یا روشهای دیگر، اطلاعاتی جزئی در دسترس متخصصین سئو قرار میدهند، اما این اطلاعات یا در قالب استعاره بیان میشوند یا کامل و واضح نیستند.
خبر خوب این است که گوگل سرانجام در ویدیوهای سریالی جدید خود با نام SEO mythbusting، اطلاعاتی در مورد اشتباهات رایج سئو منتشر کرده. این ویدیوها تا حد زیادی میتواند ما را به درک درستتری از سازوکار رتبهدهی به سایتها برساند.
البته مهمتر از به دست آوردن اطلاعات جدید از ویدیوهای گوگل، تایید صحت اطلاعاتی است که تا به حال در مورد سئو به دست آوردهایم. شنیدن این اطلاعات از زبان گوگل میتواند خیال همه را راحتتر کند.
در این ویدیو مارتین اسپلیت در قالب یک مصاحبه با خوان هررا (Juan Herrera) از تیم توسعه دهندگان پروژۀ پارک ساید گوگل، بهطور خلاصه در مورد نحوه کارکرد موتور جستجوی گوگل توضیحاتی ارائه میدهد. پرسش و پاسخ از این سوال شروع شد:
گوگل چطور صفحات متناسب با جستجوی کاربر را انتخاب میکند؟
اولین سوال درباره ارتباط صفحات با جستجوی کاربران بود. زمانی که کاربر جستجویی انجام میدهد هدفی در ذهن خود دارد. برای پاسخ به نیاز کاربر باید بهترین نتایج در دسترس او قرار بگیرد؛ اما باید معیاری برای انتخاب بهترین نتایج وجود داشته باشد تا بتواند به خوبی به نیاز کاربر پاسخ دهد. طبق پیش بینی متخصصان سئو سایتهای شناخته شده، درک هدف کاربر از جستجو، آینده سئو را رقم میزند. برای آشنایی و فهم عمیق این مفهوم جدید، پیشنهاد میکنیم حتماً مقاله الگوریتم BERT برت گوگل را مطالعه کنید.
آقای هررا در مورد معیارهای انتخاب بهترین نتایج پرسید:
“گوگل چهطور متوجه میشود کدام یک از نتایج پاسخ مناسبتری برای کاربر است؟”
اسپیلیت در پاسخ به این سوال از 200 عامل تاثیرگذار صحبت کرد:
“ما برای پیدا کردن مرتبطترین نتایج از 200 فاکتور استفاده میکنیم. عنوان، تگ توضیحات متا و محتوای موجود در صفحه (متن، تصاویر، لینک ها و …) برخی از این موارد هستند. اینکه چه عاملی باعث میشود بهتر رتبه بگیرید سوال پیچیدهای است؛ ما به موارد زیادی توجه میکنیم.”
3 فاکتور رتبهبندی اصلی سئو از نظر گوگل
پاسخ مارتین به سوال قبلی، مهمان SEO Mythbusting را راضی نکرد، بنابراین سوال بعدی خوان هررا به سوال قبلی نزدیک بود.
معیارهایی که گوگل از آنها برای رتبهبندی نتایج استفاده میکند الگوریتمهای گوگل را تشکیل دادهاند. الگوریتمهایی که وظیفه دارند در مورد رتبهبندی نتایج تصمیم بگیرند.
درک الگوریتمهای گوگل تا حد زیادی به کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو کمک میکند، اما اگر بدانیم که کدام یک از معیارهای تشکیل دهنده الگوریتمها تاثیر بیشتری در کسب جایگاه بالاتر دارند شاید بتوانیم یک پله به موفقیت نزدیکتر شویم.
تقریبا همه متخصصین سئو علاقهمندند مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در کسب جایگاه را از زبان گوگل بشنوند و این سوال خوان هررا دقیقا به دنبال این پاسخ است.
“اگر بخواهید 3 فاکتور اصلی که بیشترین تاثیر را در رتبهبندی نتایج دارند معرفی کنید، این 3 فاکتور چه هستند؟”
مارتین اسپلیت پاسخ به این سوال را با یک مثال در مورد دولوپرها شروع کرد. مثال به این معنی بود که نمیتوانیم چهارچوب و قانون مشخصی برای اهمیت فاکتورهای اصلی رتبهبندی مشخص کنیم.
“خب برای ما دولوپرها یکسری فریم ورک و چهارچوب مشخص وجود دارد. شاید شما یک فریم ورک مشخص را معرفی کنید و بگویید از این فریم ورک استفاده کن، اما رتبهبندی نتایج گوگل به این روش کار نمیکند.”
وی در ادامه 3 مورد از مهمترین فاکتورهایی که باید در سئو مورد توجه قرار بگیرند را معرفی کرد. این 3 مورد عواملی نیستند که استفاده از آنها موفقیت شما را در کسب جایگاه تضمین کنند، اما توجه به آنها میتواند تا حد زیادی به موفقیت شما کمک کند.
محتوا پادشاه است
پادشاهی محتوا توسط گوگل هم تایید شد. البته اسپلیت در معرفی محتوا به عنوان مهمترین فاکتور تاثیرگذار در سئو تاکید ویژهای بر کیفیت محتوا داشت. محتوایی با کیفیت که با هدفی مشخص تولید شده باشد.
“مهمترین نکته این که باید محتوای با کیفیت داشته باشید، محتوایی در خدمت هدف. چیزی که کاربر به وضوح به دنبال آن است یا به آن نیاز دارد. اگر محتوا به جزئیات بیشتری مثل این که کجا هستید و چهطور میتوانید به کاربر کمک کنید اشاره کند خیلی عالی است.”
نصیحتی جالب و کاربردی در پاسخ مارتین اسپلیت وجود داشت که توجه به آن میتواند باعث ایجاد محتوایی ارزشمند شود.
“محتوایی تولید کنید که در خدمت هدف باشد”
او برای توضیح بهتر از یک مثال استفاده کرد:
اگر محصول شما یک بستنی است، نباید محصول خود را با نامی اختصاصی مثل «بستنی ابرخوشمزه شگفتانگیز» معرفی کنید، چرا که مخاطب شما با این نام به دنبال بستنی نمیگردد.
او به این مسئله اشاره کرد که ذکر نامهای خاص و دقیق (مثل نام برند) در متن محتوا بد نیست و میتواند مفید باشد، اما نباید آنها را به عنوان کلمات هدف به کار برد.
اسپلیت ادامه داد که در صورت امکان از جزئیات بیشتری استفاده کنید.
برای مثال اگر میخواهید در مورد «بستنی» بنویسید، بهتر است از عبارت «بهترین بستنی میوهای تهران» استفاده کنید تا محتوا برای کاربران مشخصی مفید باشد. در این صورت گوگل متوجه رضایت کاربران از محتوایی که کاملا منطبق با نیاز آنها تولید شده میشود، چرا که محتوای صفحه دقیقا مطابق با نیاز آنهاست.
“این که در محتوای خود به موارد کلی اشاره کنید فایده ای ندارد. برای مثال نباید بگویید که ما کارخانه خیلی بزرگی داریم و تعداد زیادی محصول تولید میکنیم. باید محتوایی داشته باشید که مطمئن هستید مورد نیاز کاربران شماست و برای آنها جذاب است.
همچنین باید توجه کنید که از کلماتی استفاده کنید که کاربران شما هم از آنها استفاده میکنند. این کلمات نباید کلماتی بسیار خاص و متفاوت باشد که برای کاربر شما غریبه باشد. در واقع شما باید در محتوا به زبان مخاطبین خود صحبت کنید و از کلماتی استفاده کنید که آنها برای جستجو از آن استفاده میکنند”
در واقع برای بهتر دیده شدن، باید بدانید کاربران با چه کلماتی به دنبال شما میگردند و هدفشان از جستجو چیست؟
بعد از پایان بحث محتوا، خوان هررا در مورد 2 عامل پراهمیت دیگر در سئو پرسید.
دومین عامل مهم، استفاده از متاتگهای عنوان و توضیحات است
“بنابراین محتوا اولویت شماره یک سئو است. ممکن است در مورد 2 عامل مهم رتبهبندی دیگر هم توضیح دهید؟”
مارتین اسپلیت پاسخ به این سوال را با جملهای جالب شروع کرد:
“2 عامل بعدی مورد پسند شماست چرا که این دو فاکتور تکنیکال هستند.”
اسپلیت دومین فاکتور مهم در سئو را استفاده از متاتگهای عنوان و دسکریپشن عنوان کرد. او اینطور ادامه داد که متاتگ توضیحات فضایی در نتایج گوگل در اختیار شما قرار میدهد تا به کاربر نشان دهید که صفحه شما همان است که دنبال آن میگردد و میتواند به او کمک کند. در متای عنوان نیز میتوانید از عنوانی اختصاصی که نشان دهنده هدف صفحه است استفاده کنید.
یکی از باورهای اشتباه رایج این است که تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در متاتگهای عنوان و توضیحات متا باعث کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل میشود.
نکته مهم دیگر در مورد استفاده از متای عنوان این است که نباید در دو تا چند صفحه، از عنوان مشابه استفاده شود.
صحبتهای اسپلیت به این معنا نیست که خود متاتگها از فاکتورهای رتبهبندی هستند، بلکه با عنوان و توضیحاتی که در متاتگهای Title و Description قرار میگیرد، درک محتوای صفحه برای رباتهای گوگل آسانتر میشود، بنابراین استفاده از آنها برای کسب جایگاه ضروری است.
3- بهینه بودن عملکرد و سرعت وب سایت
مهمترین بخش از عملکرد یک وبسایت مربوط به سرعت آن است. عوامل فنی که باعث افزایش سرعت بارگذاری و نمایش بهتر محتوای یک سایت میشوند در زیر مجموعه عملکرد یا همان Performance قرار دارند. توجه به این عوامل باعث میشود سایت شما سریعتر و بهتر به کاربر نشان داده شود.
اسپلیت درباره سرعت و عملکرد سایت توضیح داد که این عامل در بین 200 فاکتور تاثیرگذار، به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای سئو مورد بررسی قرار میگیرد؛
اما چرا او از بین این 3 عامل اصلی باید تنها در مورد تاثیر عملکرد سایت در سئو چنین چیزی بگوید؟
برای رسیدن به جواب این سوال بهتر است صحبتهای اسپیلیت و John Mueller ، تحلیلگر وب مستر گوگل را با هم مقایسه کنیم.
جان مولر قبلا هم در مورد اهمیت عملکرد سایت به عنوان یکی از فاکتورهای سئو صحبت کرده بود. او در این مورد گفته بود که عوامل زیادی در سئو نقش دارند و سرعت هم یکی از آنهاست. این جمله شبیه به جمله مارتین اسپلیت نیست؟
مولر درباره تاثیر سرعت سایت در سئو گفته بود که این عامل از نظر گوگل بسیار مهم است، اما در برخی موارد میبینیم که سایتهایی با سرعت پایین، نتایج بسیار خوبی دارند؛
او به این نکته اشاره کرد که عوامل زیادی در سئو تاثیر دارند و لازم نیست که در همه آنها عالی باشید. او اینطور ادامه داد که سرعت سایت اهمیت زیادی دارد، اما به عوامل دیگر غلبه نمیکند.
اما از این گفتهها چه چیزی دستگیر ما میشود؟
از جملات اسپلیت و مولر متوجه این نکته میشویم که سرعت سایت به عنوان عاملی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سئوی سایت تاثیر دارد در رتبه سومین فاکتور پراهمیت سئو قرار گرفته است.
نکته اصلی اینجاست که فاکتورهای اول و دوم ضروری هستند و بدون آنها شانس موفقیت شما برای رتبه گرفتن در نتایج تقریبا به صفر میرسد، اما سرعت سایت در صورتی که برای کاربران مشکل ایجاد نکند ممکن است توسط گوگل نادیده گرفته شود. در واقع در مسئله سرعت اولویت با رضایت کاربر است.
چرا سئو سایت اهمیت دارد؟ یک سوال ماقبل تاریخ ولی مهم
آخرین سوال یک سوال غیرمنتظره بود. خوان هررا در آخرین سوال خود از مارتین اسپلیت پرسید که چرا برای شرکتها اینقدر مهم است که در اولین نتایج گوگل قرار بگیرند؟
شاید این سوال برای کسانی که در زمینه سئو فعال هستند کمی ابتدایی به نظر برسد، اما ظاهرا مخاطبین گوگل در این ویدیوها، هم کسانی هستند که سالها در این زمینه فعالیت میکنند و هم افرادی که به تازگی قصد دارند اطلاعاتی در این مورد به دست بیاورند.
اسپلیت در پاسخ به این سوال توضیح داد که کسب و کارها و افراد مختلف برای شناخته شدن و دیده شدن باید در صفحه اول قرار بگیرند. هیچکس بعد از جستجو کردن درباره یک موضوع نتایج موجود در صفحه 10 گوگل را مشاهده نمیکند، بنابراین برای دیده شدن لازم است که در صفحه و رتبههای اول قرار بگیرید.
:: موضوعات مرتبط:
وب سایت ,
,
:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0